lørdag den 26. maj 2007

Ferie i Rusland, dag 1

Vi var på en lille Kristi himmelfartsferie i Moskva i sidste weekend (fra den 17/5 - 21/5).
Jeg har aldrig været i Rusland før (eller i Moskva, underligt nok), så jeg glædede mig meget til denne tur (der var en gave fra Katrine :) ).

Moskva er en by med utroligt meget historie, en stor del af det der er synligt derover er historie der knytter sig til kommunismen eller anden verdenskrig. Byen kan varmt anbefales som rejsemål til folk der gerne vil på en storbyferie.
Vi havde mellem 25 og 30 grader derovre hele weekenden, med skyfri himmel det meste af tiden. Byen er billig, nok mest i kraft af at russerne generelt er fattige, menneskene er venlige, byen er utrolig ren (der går folk overalt og fejer 24/7) og der er nok steder at tage hen og se på, til en lille ferie. Samtidig har de fantastiske restauranter og billig sprut ;)

Som storby minder den meget om f.eks. London, dog er den en del større. Metroen fungerer på samme måde, der er urimeligt meget trafik (i Moskva er der faktisk grotesk meget trafik), byen er gennemskåret af en flod (Moskva-floden) og den består en stor del af ældre udseende bygninger.

Men lige en lille gennemgang af vores tur :)

Torsdag 17/5:

Det var i dag vi ankom, så vi havde ikke de store planer. Først tog vi med en utrolig flot lufthavnsbus ind til byen.

Herefter gik vi ned på den Røde Plads for at kigge lidt og for lige at komme i Moskva stemning :D
En ting de russere er gode til er sgu at bygge stort. Rigtigt stort. Grotesk stort. Men det er imponerende pænt og man får en følelse af respekt og ærefrygt når man går rundt og ser deres monumenter.

Den kære Lenin ligger jo i hans mausoleum på den røde plads. Det ser sådan ud udefra (man må ikke filme derinde og det var lukket den dag).

Om aftenen var vi ude at spise efterfulgt at et besøg på "The discrete charm of the bourgeois", der er et smart diskotek/bar/restaurant sted, der lå tæt ved vores hostel. Jeg ved ikke hvad der er i Katrines drink, men det er min hånd til højre. Nu kostede de drinks jo også den nette sum af 190 rubler (hvilket er omkring 40 kroner ca.).